200 lat z życia pewnego mlecznika

piątek, sierpnia 25, 2017



Nie pokazywałam jeszcze na blogu mojej zdobyczy - mlecznika. Jest dla mnie niezwykły. Trafiłam na niego przypadkowo przeglądając oferty sprzedaży. Niepozorny, wcale nie był drogi, ale miał to coś czego szukam - wyglądał na stary i angielski. Kupiłam i zaczęłam szukać jego historii. Pierwszym było znalezienie źródła pochodzenia. Nie było to takie trudne, bo widziałam kiedyś wcześniej podobną sygnaturę i dość szybko odszukałam - Staffordshire Chrysanthemum Pottery. Dosyć krótko działająca wytwórnia, sprzedający zaliczył dzbanuszek do wyrobów Wedgwooda, jednak to zupełnie inny wyrób. Ma w sobie jednak jakąś historię, w tym jest okazem, który ciekawe pokazuje poszukiwania formy i rodzaju tworzywa, masy z której go wykonano. Jest to dla mnie niezwykle ciekawe z punktu widzenia zbieracza. Tym bardziej, że w kwestii marzeń o niektórych przedmiotach do kolekcji, wyroby powstałe w tych czasach są dla mnie niezwykle interesujące. Owszem trudno się na nie trafia w Polsce, ale jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności, drobnymi krokami jakoś mi się udaje dojść do celu. 


Pokazany na zdjęciach mlecznik pochodzi z 1815 roku, zatem ma już przeszło 200 lat. To projekt Charlesa Bourne'a oraz Chetham & Robinson, który stał się dość popularny i był produkowany w wielu wersjach (także kolorystycznych i szkliwionych). Jest niewielki - ma 8 cm wysokości i największy wymiar w szerokości wynosi 12 cm (od dziobka do uchwytu). Jest destruktem, ale ma wartość historyczną i dlatego nie ma to dla mnie znaczenia. Wykonany jest z dwóch kolorów masy: jedna - beżowa, niejednorodna z widocznymi ziarnami ciemniejszego koloru, druga - kremowo-biała także posiadająca domieszki, jednak mniej widoczne. Z tej jasnej kremowej masy wykonane są zdobienia reliefowe, nakładane na powierzchni mlecznika, a także wylewka dzbanka w postaci głowy delfina (doklejona do korpusu dzbanka) oraz rączka w postaci stylizowanych węży oplatających zwężenie dzbanka i dalej tworzących pętlę rączki. Reliefowe zdobienia przedstawiają postaci ludzkie, konie i psy, co może wskazywać na tematykę związaną z łowiectwem czy myślistwem. Powierzchnia jest jakby lekko glazurowana, nie jest całkowicie jaspisowa (jak to ma miejsce w przypadku wyrobów Wedgwooda). 

Na zdjęciu widoczne uszkodzenie części rączki, brak kawałka jednego ze splotów węża 




Zobacz także

1 komentarze