Relikwiarze - ciąg dalszy nastąpił

piątek, marca 04, 2016


Relikwiarz

Niedawno oglądając antyki natrafiłam przypadkowo na powyższy obrazek święty. Od dawna poszukiwałam podobnego, wykonanego techniką kolażu z materiału, suszonych kwiatów i elementów papierowych, grafiki. Jednocześnie szukałam też wyjaśnienia skąd wziął się nasz obrazek, który kilka lat temu znalazłam na dnie szuflady. Pisałam o tym tutaj.

Ponowiłam poszukiwania i natrafiłam na rozmaite relikwiarze umieszczane w domach w małych kapliczkach czy miejscach, gdzie można się było przy nich modlić. Z tego co udało mi się na ten temat znaleźć - prawdopodobnie pochodzą z Francji i były dość popularne w XIX i XX wieku. Można je było kupić przy różnych dużych i znanych świątyniach, kościołach czy innych miejscach silnego kultu religijnego. Być może także na odpustach.



Obrazek, który już na blogu opisywałam, mógł być kiedyś oprawiony także w podobny sposób, w ramkę z owalną, wypukłą szybką. Obecnie został oprawiony w ramkę dobraną zdobieniem do owalnego dekoru na obrazku i dodane zostało owalne passe partout. Przy okazji dalszego ciągu moich poszukiwań dowiedziałam skąd się ten obrazek u nas wziął. Otóż pozostał on po dziadku mojego męża, który mieszkał w naszym domu do swojej śmierci. Obrazek jest prawdopodobnie jedną z nielicznych pamiątek z jego domu w Gdyni. W czasie wojny (i nalotu) na ten dom spadła bomba i z powodu jego zniszczenia wszyscy musieli stamtąd uciekać. Wtedy też zginęła mama kilkumiesięcznej wtedy kuzynki mojego męża - wyszła po wodę dla maleńkiej córeczki. Ot! taka historia. Teściowa opowiedziała mi, że obrazek ma około 100 lat i pewnie się nie pomyliła. Może był zakupiony przez kogoś z rodziny w jakimś miejscu świętym lub podczas odpustu.

Obrazek, który znalazłam w domu - przedstawia Świętą Rodzinę

Rozmaite relikwiarze znalazłam w ofertach aukcji internetowych antyków dewocjonalnych.

Inny przykład relikwiarza podobnego do tego z naszego domu 

Jest to znakomity relikwiarz z centralną figurą Jezusa, który pochodzi spod Paryża.
Tłem jest czerwony aksamit z Lyonu. Centralnie przedstawiona jest postać Jezusa - wycinane z grafiki ręce i twarz. Postać przybrana jest w jedwabną tkaninę ze złoceniami na brzegach, tunika jest wykonana z pergaminu. Maleńkie kropki wosku replikują wzór futra gronostaja.  Centralnie znajduje się płonące serce także wycięte z papieru. Pozłacane promienie ze złotej tkaniny otaczają jego głowę. Pozłacany łańcuszek tkaniny symbolizuję koronę cierniową i otacza owal obrazka. Na srebrnej wstędze u góry obrazka napis: "Souvenir Sacre Coeur Montmartre". Rama, która otacza obrazek jest wykonana z miedzi.


Fantastyczny przykład rękodzieła. Antyczna złocona ramka ze szklaną "bombką". Postać Maryi Dziewicy graniczy z kwiatami haftowanymi srebrnymi nićmi. Postać trzyma różaniec modląc się ze złożonymi rękami. Nad postacią jest napisane "Je suis l'Immaculee Conception" (z franc. Ja jestem Niepokalane Poczęcie). Maryja Dziewica ma koronę wykonaną ze złotych nici. Obrazek został wykonany we Francji pod koniec XIX wieku.

Zobacz także

0 komentarze