Dwie damy - miniatura i kamea

poniedziałek, lutego 20, 2017



Dzisiaj zebrałam się by opisać dwie damy, które widnieją na starych broszkach. 

Pierwsza z nich - miniatura - to pamiątka po mojej mamie. Nie wydaje mi się by miała wielką wartość materialną, wygląda raczej na wyrób masowy. W naszej rodzinie jest ok. 50 lat. Ponieważ mama podróżowała z moim ojcem po świecie, dokładnie nie pamiętam skąd została przywieziona.









Oprawiona jest z kasetę dość bogato dekorowaną w kolorze starego złota. Metal jest dosyć miękki - widać to na nieco zakrzywionym miejscami owalu oprawy. Nie wiem na jakim materiale została wykonana miniatura - całość jest dość lekka. Nie ma też dostępu od tyłu broszki, bo całość jest ozdobnie zabudowana metalem z dekoracjami floralnymi.
Wymiary tej broszki to 4,5 cm x 3,5 cm.



Przy dokładnym przyjrzeniu się miniaturze - widoczne jest to przy powiększeniu, na zdjęciach - znajdują się na powierzchni delikatne powtarzalne pikselki - siatka, co przemawia za tym, że zostały naniesione maszynowo.  

Kolejna broszka trafiła do mnie niedawno w związku z kolekcjonowaniem wyrobów Wedgwooda. To srebrna kamea - na błękitnym wedgwoodowskim tle biała postać (w stylu silhouette) kobiety. Spotkałam się z opisami tego modelu jako postać Jane Austen lub Elisabeth Bennet (główna postać z powieści Duma i uprzedzenie). Jednak wydaje się, że raczej chodzi o postać pisarki. Takie broszki - także kolczyki i pierścienie z kameą - były modne w okresie regencji (czasy Jane Austen), ale także wiktoriańskim. 






Wymiary broszki to 3 cm x 2,5 cm. 

















Często takie kamee są produkowane masowo z tworzywa sztucznego, pokazana przeze mnie jest dość ciężka i zimna w dotyku, jaspisowo matowa - tak jak w wyrobach Wedgwood. Kamea została oprawiona w ażurową ramkę z oksydowanego srebra. 

Zobacz także

0 komentarze