Š jak Škoda - Muzeum - Mlada Boleslav
wtorek, sierpnia 12, 2014
Baczność!
Dwa lata temu odwiedziliśmy Czechy. W ramach naszej wycieczki, w drodze powrotnej do Polski, odwiedziliśmy siedzibę koncernu Škoda Auto w Mladá Boleslav. Chciałam bardzo jedną z atrakcji przygotować dla mojego męża, który jako mechanik samochodowy bardzo chętnie obejrzał automobilową ekspozycję. Co prawda trwał wtedy akurat remont i rozbudowa muzeum, ale można było zwiedzić wystawę chwilowo umieszczoną w jednej z części kompleksu. Wystawiono tam modele samochodów produkowanych na przestrzeni kilkudziesięciu lat, a właściwie od rowerów poczynając, na przestrzeni wieku.
Trochę brakowało nam ekspozycji - o której czytałam w przewodnikach - pokazującej rozwój konstrukcji silników, ale być może jeszcze odwiedzimy to muzeum ponownie, bo z pewnością nie udało nam się zobaczyć wszystkiego.
A zaczęło się tak...
"W 1895 roku mechanik Vaclav Laurin oraz księgowy Vaclav Klement założyli firmę pod nazwą Laurin & Klement produkującą rowery, a od 1898 roku także motocykle. W 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna samochodów pod marką Laurin & Klement trwała do 1928 roku, do czasu przejęcia firmy przez koncern zbrojeniowy Škoda Holding." (za Wikipedią)
Pojazdy zostały przedstawione w kolejności zwiedzania.
Jeden z budynków w którym trwał akurat remont
Laurin & Klement, rower Slavia, rok prod. 1896
Laurin & Klement, motocykl typ B, rok prod. 1903
Zaraz po wejściu było widać po wyrazie twarzy mojego męża, że wystawa się podoba.
Obok Laurin & Klement A z 1905 roku - pierwsze auto wyprodukowane w tej fabryce
Laurin & Klement, Voiturette, typ A, rok prod. 1906
Laurin & Klement G, rok prod. 1909-1911
Laurin & Klement, Škoda, typ 110, rok prod. 1928
Jak widać we wnętrzu powyższego modelu sporo elementów konstrukcji wykonane było wtedy
z drewna
Škoda 422, rok prod. 1930 (czteromiejscowy)
Škoda Favorit 136L/A, typ 781, rok prod. 1993
Škoda, typ 738, rok prod. 1977
Škoda, typ 633, rok prod. 1933
Škoda Popular 420, rok prod. 1934
Škoda Popular 418, rok prod. 1934
Škoda 421, rok prod. 1934
Škoda Rapid, typ 901, rok prod. 1937
Škoda Favorit, typ 923, rok. prod. 1938
Škoda Popular 995, typ 937, rok prod. 1939
Škoda Popular 1100 OHV, typ 927, rok prod. 1939
Škoda 1101 Tudor, typ 938, rok prod. 1948
Po prawej Škoda 1200 Sedan, typ 955, rok prod. 1952
Škoda "Babeta", typ 973, rok prod. 1953
Škoda 440 "Spartak", typ 970, rok prod. 1958
Škoda 450, typ 984, rok prod. 1959
Škoda Octavia Combi, typ 993C, rok prod. 1964
Škoda 110 Super Sport "Ferat", typ 724, rok prod. 1971
Modele współczesne - w środku Škoda Roomster
W perspektywie
Obok muzeum w salonie można było kupić współczesne modele Škody i samochodowe, firmowe gadżety.
Škoda Citigo
Škoda Fabia Super 2000
Škoda Fabia Monte Carlo
A tak wygląda kompleks muzeum i salon samochodowy ze strony centrum handlowego
5 komentarze
Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuńDawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuń