Š jak Škoda - Muzeum - Mlada Boleslav

wtorek, sierpnia 12, 2014

Baczność!

Dwa lata temu odwiedziliśmy Czechy. W ramach naszej wycieczki, w drodze powrotnej do Polski, odwiedziliśmy siedzibę koncernu Škoda Auto w Mladá Boleslav. Chciałam bardzo jedną z atrakcji przygotować dla mojego męża, który jako mechanik samochodowy bardzo chętnie obejrzał automobilową ekspozycję. Co prawda trwał wtedy akurat remont i rozbudowa muzeum, ale można było zwiedzić wystawę  chwilowo umieszczoną w jednej z części kompleksu. Wystawiono tam modele samochodów produkowanych na przestrzeni kilkudziesięciu lat, a właściwie od rowerów poczynając, na przestrzeni wieku. 

Trochę brakowało nam ekspozycji - o której czytałam w przewodnikach - pokazującej rozwój konstrukcji silników, ale być może jeszcze odwiedzimy to muzeum ponownie, bo z pewnością nie udało nam się zobaczyć wszystkiego. 


A zaczęło się tak...
"W 1895 roku mechanik Vaclav Laurin oraz księgowy Vaclav Klement założyli firmę pod nazwą Laurin & Klement produkującą rowery, a od 1898 roku także motocykle. W 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna samochodów pod marką Laurin & Klement trwała do 1928 roku, do czasu przejęcia firmy przez koncern zbrojeniowy Škoda Holding." (za Wikipedią)

Pojazdy zostały przedstawione w kolejności zwiedzania.


Jeden z budynków w którym trwał akurat remont

Laurin & Klement, rower Slavia, rok prod. 1896

 Laurin & Klement, motocykl typ B, rok prod. 1903

Zaraz po wejściu było widać po wyrazie twarzy mojego męża, że wystawa się podoba. 
Obok  Laurin & Klement A z 1905 roku - pierwsze auto wyprodukowane w tej fabryce 

  Laurin & Klement, Voiturette, typ A, rok prod. 1906


 Laurin & Klement G, rok prod. 1909-1911

 Laurin & Klement, Škoda, typ 110, rok prod. 1928

Jak widać we wnętrzu powyższego modelu sporo elementów konstrukcji wykonane było wtedy 
z drewna

Škoda 422, rok prod. 1930 (czteromiejscowy)

 
 Škoda Favorit 136L/A, typ 781, rok prod. 1993

Škoda, typ 738, rok prod. 1977

 Škoda, typ 633, rok prod. 1933

 Škoda Popular 420, rok prod. 1934

  Škoda Popular 418, rok prod. 1934

  Škoda 421, rok prod. 1934

 Škoda Rapid, typ 901, rok prod. 1937

 Škoda Favorit, typ 923, rok. prod. 1938

  Škoda Popular 995, typ 937, rok prod. 1939

 Škoda Popular 1100 OHV, typ 927, rok prod. 1939

  Škoda 1101 Tudor, typ 938, rok prod. 1948

Po prawej  Škoda 1200 Sedan, typ 955, rok prod. 1952

 Škoda "Babeta", typ 973, rok prod. 1953



 Škoda 440 "Spartak", typ 970, rok prod. 1958

Škoda 450, typ 984, rok prod. 1959

Škoda Octavia Combi, typ 993C, rok prod. 1964

 Škoda 110 Super Sport "Ferat", typ 724, rok prod. 1971

 Modele współczesne - w środku  Škoda Roomster

W perspektywie

Obok muzeum w salonie można było kupić współczesne modele Škody i samochodowe, firmowe gadżety.
 
 Škoda Citigo

  Škoda Fabia Super 2000

 Škoda Fabia Monte Carlo

A tak wygląda kompleks muzeum i salon samochodowy ze strony centrum handlowego

Zobacz także

5 komentarze