Angielska porcelana - filiżanka i dzbanek

sobota, stycznia 16, 2016


Filiżanka Wellesley Wedgwood (wys. szer. ) ze spodkiem (średnica )

Przyznam, że ostatnio rozglądam się głównie w temacie porcelany angielskiej. Poza transferową, która jest jednak dość popularna, szukam rzadziej u nas spotykanych wzorów. Ostatnio szukam głównie porcelanowych wyrobów z reliefami. Od kiedy mnie zauroczyły sądzę, że zbiór będzie się powiększał. Jakoś nie przeszkadza mi to, że kupując pojedyncze okazy doprowadzam do sytuacji, gdy do siebie nie pasują. Może - być może egoistycznie - myślę o filiżance kawy czy herbaty dla mnie samej...




I właśnie pierwszą ze zdobyczy jest mała, reliefowa filiżanka Wedgwooda (mojego porcelanowego guru) z serii Wellesley ze zdobieniem Bullfinch (gil). Jest to porcelana kremowa z reliefami prezentującymi wiązki owoców (jabłka, winogrona, ananasy). W środku filiżanki i na środku spodka namalowana jest gałązka z kwiatami oraz tytułowy ptak - gil. Wg mnie te kwiaty przypominają piwonie krzewiaste (charakterystyczne liście) i dekoracja w stylu przypomina dekoracje dalekowschodnie.
Filiżanka w rozmiarze demitasse raczej do małej kawki.

Co do zdobienia o nazwie Bullfinch (gil) to jest bardzo ciekawe ze względu na swoją historię. Wzór powstał ok. 1860 roku i produkowany był aż do 2000, pozostał taki sam, zmieniały się tylko metody jego produkcji (ręcznego barwienia podszkliwnego, przebijania czyli transferu, złocenia, wczesnej litografii, mieszaniny tych metod, a w końcu dzisiejszej skomputeryzowanej - litografii). W zasadzie jest oparty na wzorze transferowym, początkowo tylko brązowym, później był barwiony jeszcze innymi domalowaniami. Transfer bazowy pojawiał się także w kolorze kobaltowym. Malowanie współczesne wg tego wzoru nosi nazwę Cathay (tłum. własne na podstawie opisu innej kolekcji).




Sygnatura pochodząca z 1947 roku, poza typową dla transferów pieczątką, dodatkowa sygnatura - klasyczna dla Wedgwood - wyciskana (Wedgwood 4054)

Kolejny nabytek to dzbanek do herbaty (poj. 4 filiżanek) z kremowej porcelany z wytwórni Arthura Wooda, serii Chatsworth (Vintage Tea Pot, Arthur Wood Chatsworth Blue Floral/Gold). Na bazie tego kształtu stosowano wiele zdobień, głównie kwiatowych. Ta seria powstała ok. 1960 roku. Poza niewielkimi reliefami i lustrzanymi złoceniami dzbanek jest ozdobiony kompozycją kwiatową w odcieniach niebieskiego oraz zieleni i szarości. Dzbanek w doskonałym stanie, jedynie posiada lekką krakelurę (spękanie szkliwa).



Sygnatura Wytwórni Arthur Wood

Zobacz także

2 komentarze

  1. Piękne zdobycze! Dzbanuszek z tymi złoceniami wygląda rewelacyjnie. Do tej pory skupiałam się na tranzytowej w kolorze blue, ale powoli zaczynam też myśleć o jakimś kwiatowym wzorze. Angielskie róże mają niesamowity urok.
    Daniela, natknęłam się ostatnio na filmy angielskiego vlogera "Fine China Man" o porcelanie angielskiej. Widziałaś? :)
    https://www.youtube.com/channel/UCWnVbSbJXYtceudbOO3hLRg

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za bardzo fajny link - obejrzałam chętnie. Sporo można podpatrzeć i wiele się dowiedzieć, wcześniej nie widziałam. Z pewnością Brytyjczycy mają większą wiedzę na temat swoich wyrobów. Chętnie oglądam brytyjskie programy o antykach i sztuce. W filmach są także Johnson Bros z serii o zamkach, które opisywałam u siebie - mam taki serwis kawowy.

    Co do pokazanej w poście porcelanie, to zbieram rozmaite rzeczy, nie wszystko do reszty pasuje (jeszcze!), to często jednostkowe egzemplarze, ale... wyrabiam sobie własny styl poszukiwań.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń