Formowanie drzew i krzewów - niwaki cz. 2

wtorek, października 21, 2014

 
Na zdjęciu widoczne sznurowania gałązek obniżające ich położenie. Gałązki, które nie wznoszą się do góry sprawiają, że drzewko będzie wyglądało na starsze niż jest. Po lewej na dole gałązka jest obciążona ciężkim kamykiem, który leży na ziemi, jednocześnie odciąga ją do przodu, gdyż pierwotnie odchylała się do tyłu.

Na przykładzie młodziutkiej Sosny wejmutki zaprezentuję formowanie drzewa w stylu japońskim. Sosnę wejmutkę otrzymałam w nadleśnictwie za darmo, została wykopana z pasa przeciwpożarowego. Została posadzona dwa lata temu w japońskiej części ogrodu. Wiosną usuwałam tylko 2/3 przyrostów.



Tak wyglądała dwa lata po posadzeniu, przed formowaniem. Obawiałam się o to, że jej pionowy pień nie będzie pasował do miejsca, w którym wszystkie krzewy i drzewka są formowane. Kontroli wymaga też jej wzrost tak, by nie przesłoniła za bardzo widoku i efektu miniaturowego ogrodu japońskiego. 
Na początku założyłam sobie jak ma przebiegać kierunek i kąt pochylenia drzewka. Należy przyjrzeć się drzewku z różnych stron i wybrać optymalny układ odnoszący się do innych elementów ogrodu.
Następnie gdy wybrałam płaszczyznę (którą chcę eksponować), usunęłam wszystkie gałązki, których przebieg nie pasował do mojego zamysłu (lub które nie przydadzą się w przyszłości). Odciętych gałązek było sporo, w mojej ocenie przeszło połowa.
Po wycięciu gałązek wbiłam paliki aby utrzymały naciąg pochylający drzewko. Użyłam do tego kawałek pasa tapicerskiego. Następnie po pochyleniu głównej części drzewka wykonałam sznurowania. Należy pamiętać o podkładkach (więcej na ten temat można przeczytać/obejrzeć tutaj).

Tutaj widoczne specjalne paliki, które służą do założonego odciągu. W wyniku naciągnięcia pokrój drzewka uległ pochyleniu.

Na samym szczycie założona także obejma, z której zasznurowany naciąg 'zgina' elastyczny pęd przewodnika w kierunku przeciwnym do pochylenia reszty drzewka.

Ponieważ dla drzewka jest to duża zmiana i może źle to znosić, teraz pozostawię je w spokoju. Formowanie potrwa kilka lat i wymaga cierpliwości. Najprawdopodobniej będą skrócone boczne gałązki, ale teraz muszą się zasklepić miejsca cięć.
Wejmutka ma bardzo elastyczne i miękkie gałązki i wydaje się być bardzo dobrym materiałem do formowania. Spodziewam się, że wejmutka będzie bardzo delikatnie wyglądała jako niwaki, nie przysłoni i nie zdominuje widoku, jednocześnie nada odpowiedni wschodni charakter.


Zobacz także

0 komentarze