Porcelana w starym stylu, czyli "na bogato"

sobota, marca 28, 2015


Puzderko

Niedawno pokazywałam przedmioty designu z lat 50. czy 60. charakteryzujące się niezwykłą prostotą i oszczędnym wzornictwem, którym się fascynuję od jakiegoś czasu. To taki mój powrót do dzieciństwa, gdy ten design mnie otaczał. Także z podróżniczego domu rodzinnego wyniosłam fascynację przedmiotami dekoracyjnymi pochodzącymi z Orientu czy Afryki. Pewnie najwięcej posiadam właśnie takich.

Od pewnego czasu rozglądam się w swoich zasobach za porcelaną w pastelowych kolorach. Zaraz po dekoracji jadalni świąteczno-noworocznej ustawiłam z kolei przedmioty w kolorze różowym - filiżanki, ptaszki, wazonik czy ramkę z grafiką wiktoriańskiego aniołka. Nie było tych przedmiotów tak wiele, bo zapomniałam, że takich słodkich, czy wręcz przesłodzonych zdobieniami przedmiotów troszkę jeszcze mam.

Dzisiaj przedstawię przedmioty dekorowane pełnoplastycznymi dekoracjami (głównie kwiatowymi) i figuralnymi. 

Porcelanowe puzderko (na tytułowym zdjęciu) ozdobione dekoracjami kwiatowymi, kobaltowym, reliefowym zdobieniem roślinnym (róże). Pełnoplastyczne dekoracje w formie wielobarwnych kwiatów z zielonymi listkami uzupełniają kompozycję. Soczyste kolory a także subtelne złocenia krawędzi i finezyjnych wzorów przydają porcelanie blasku. Przedmiot bez sygnatury.



Kolejny wazon (drzewo lub krzew różany) z postacią panicza w różowym surducie. Przedmiot dekorowany malaturą w kolorach pastelowych i złoceniem, szkliwiony, nie posiada sygnatury. Kiedyś uznałam go za przesłodzony i schowałam w głębi witryny, dzisiaj dostrzegam, że w zestawieniu z różowymi filiżankami czy innymi pastelowymi przedmiotami może stworzyć urokliwą kompozycję. Nigdy nie trzymałam w nim kwiatów, bo sam w sobie jest już tak ozdobny... ale kto wie, czy nie zostanie modelem w jakiejś sesji kwiatowej w lecie.

Wazon - widok z przodu

Wazon - widok z tyłu

Wazon - widok z boku


Poniżej jeszcze jeden przedmiot ceramiczny dekorowany techniką nakładania dekoracji kwiatowej - wazon. Na białym tle doklejona jest dekoracja w postaci gałązki z kilkoma kwiatami (m.in. róża).

Wazon z dekoracją kwiatową

Z boku bardziej widoczna jest trójwymiarowa dekoracja

Zobacz także

0 komentarze