Polski design 60' - Naczynie do ikebany (proj. W. Gołajewskiej)

czwartek, lipca 09, 2015

Wazon-ikebana tzw. "chlapaniec" z Pruszkowa

Stało się! Udało mi się upolować kolejny okaz z serii "chlapańców" Wiesławy Gołajewskiej. Tym razem jest to także wazon-naczynie do ikebany (tzw. "łódka"). Co prawda takiego nie było w moim rodzinnym domu, ale tak mnie zafascynowała ta seria, że kto wie - może uda mi się uzbierać całą...
Pisałam już o Wiesławie Gołajewskiej, wg której projektu wykonano tę serię.
Gdy wazon dotarł do mnie byłam niezwykle zaskoczona jego wielkością, bo gdy oglądałam go wcześniej na różnych reprodukcjach, wydawał mi się dość mały. W mojej wyobraźni przyrównywałam jego wielkość do znanej mi paterki na trzech nóżkach, której wysokość wynosiła ok. 7 cm, a średnica 10 cm. W rzeczywistości wazon ma maksymalną rozpiętość 17,5 cm. Podobnie jak pokazywany przeze mnie wcześniej wazon-naczynie do ikebany i ten nie posiada oryginalnej ceramicznej wkładki z dziurkami, która służyła do mocowania kwiatów. Dla mnie jednak nie jest to wielką wadą, gdyż cenię te wyroby za ich wygląd i design, który podziwiam głównie "z zewnątrz".
 

 


Twórca: Gołajewska, Wiesława (ur. 1928) (projekt), Pruszków
Czas powstania: ok. 1963-1964 (projekt)
Miejsce powstania: Polska
Wymiary: wys. 13,5 cm, szer. 13,5 cm, dług. 17,5 cm
Rodzaj: wazon
Materiał: porcelit
Technika: zdobienie ceramiki szkliwieniem zbiegającym
                (autorką tej techniki była Gabriela Hoffman-Śleżewska)

Wazon był produkowany w Zakładach Porcelitu Stołowego "Pruszków", w którym wcześniej (w 1958 roku) powstał w Pruszkowie ośrodek wzorcujący, w fabryce produkowano jednak również naczynia zaprojektowane w warszawskim Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Od 1956 roku w wytwórni pracowała Gabriela Hoffman-Śleżewska (ur. 1923), projektantka zarówno form, jak i dekoracji. To właśnie ona była autorką plastycznej dekoracji (techniki) tzw. szkliwa zbiegającego.

W latach 1963-1967 z fabryką związana była także Wiesława Gołajewska (ur. 1928). To współpracy tych dwóch twórczyń zawdzięczamy oryginalny „zestaw galanteryjny”, w którego skład wchodziły m.in. naczynia do ikebany, wazony, lampy i patery projektu Gołajewskiej, pokryte tą charakterystyczną, bardzo plastyczną dekoracją autorstwa Gabrieli Hoffman-Śleżewskiej.

Być może na tym ujęciu dostrzec można ślady po zacieraniu "tła" szarej ceramiki

Z tej strony zacieki szkliwa zakrywają większą część powierzchni

Z tej strony powstały duże krople oddzielone w dużym stopniu szarym matowym tłem szarej ceramiki, wręcz widać na nim ryski powstałe po jakimś wygładzaniu surowego naczynia - być może w fazie poprzedzającej proces szkliwienia

Wygląd środka - też nie brakuje w nim fal i zacieków szkliwa

Sygnatura na spodzie wazonu wraz z widocznymi śladami zacierania, wygładzania szarej ceramiki

Zobacz także

0 komentarze