Rośliny skalne

czwartek, lipca 02, 2015


W pierwszym skalniaku szczelinowym miniaturowa macierzanka zaczyna wyrastać nawet poza betonową granicę - nie ma dla niej przeszkód

Będąc parę lat temu na wycieczce w Cieszynie w pobliżu parkingu napotkałam niewielki sklepik ogrodniczy. Poszłam na chwilkę - choć zerknąć - co tam mają ciekawego. Wyszłam z niewielką doniczką Thymus praecox 'Minor' (miniaturowa odmiana macierzanki) widoczna na dole powyższego zdjęcia. Obok po prawej kwitnąca jeszcze mniejszymi kwiatkami odmiana 'Pygmaeus'.


Nie wiedziałam wtedy jeszcze jak poważne będą następstwa tego zakupu - zwyczajnie zafascynowałam się maleńką rośliną. Kiedyś już miałam skalniak , jednak od tamtego czasu myślałam jak można wyeksponować takie miniaturowe rośliny. Wkrótce potem na Forum Ogrodniczym Oaza natrafiłam na ciekawy temat o szczelinowych ogrodach skalnych. Przedstawione tam relacje z różnych realizacji na świecie zainspirowały mnie do tworzenia miniaturowych skalniaków szczelinowych (np. tutaj lub tu albo tam).
Dzisiaj kilka ostatnich zdjęć posadzonych wśród kamieni miniaturowych roślin.


 Najmniejszy z moich przetaczników - sklasyfikowany jako ożankowy (Veronica chamaedrys L.)

Naradka odroślowa (Androsace sarmentosa)

Posadzony w 2011 roku Thymus praecox 'Minor', nie dość że już był podzielony, to rozrósł się w spektakularną niewielką łączkę (oceniam, że ok. 7-krotnie poszerzył swoją powierzchnię)

 Z bliska

 Słonecznica wysokogórska (Delosperma lineare) wędruje sobie w dół kamieni

Tak wyglądają jej kwiaty w słońcu, bo gdy słonce się schowa (albo pada deszcz) zamykają się

Bardzo ładnie przyrasta kępka Pierwiośnika górskiego (Vitalina primuliflora)

Centralnie Skalnica Arendsa (Saxifraga arendsii) 'Weisszwerg'

 Głodek mchowy (Draba imbricata)

 Urdzik karpacki, zwyczajowo nazywany jaślinkiem (Soldanella carpatica)

 Skalnica (Sax. irvingii) 'Dobruška'

 Erynus alpejski (Ernus alpinus) podczas aklimatyzacji


Zobacz także

0 komentarze