Patery i paterki - porcelana transferowa (blue)

poniedziałek, października 26, 2015


 Paterka na mosiężnej nóżce z miseczką zdobioną kobaltem 
- Bray Bucks, Thames Scenes by Palissy Pottery Staffordshire

Kilka dni temu moja blogowa koleżanka opisywała i prezentowała angielską porcelanę transferową z Palissy Pottery. Polecany wpis przypomniał mi o paterach, które w mojej kolekcji pochodzą właśnie z tej wytwórni (Grupy Worchester - Staffordshire). Bardzo lubię wszelkie patery i paterki, być może ze względu na ich możliwości eksponowania i podawania na nich drobnych zakąsek, ciast czy słodyczy. Są zdecydowanie - jak mawia młodzież - "oldskulowe".
 


 W wianuszku z kwiatów dno paterki zdobi dość rzadki widok znad rzeki Tamizy w miejscowości Bray. Ustaliłam, że paterka może pochodzić z lat 60. Zachowana w doskonałym stanie, szkliwo bez spękań, nóżka z mosiądzu spatynowana (z plamkami) i nie była u mnie demontowana (można ją odkręcać). Średnica 20 cm, wysokość 10 cm.

Sygnatura Palissy Pottery

 Patera z platerowanym uchwytem zakładanym na duży talerz o średnicy 26 cm

Na ten platerowany uchwyt trafiłam przypadkowo i wylicytowałam za przyzwoitą cenę. Spodobał mi się kształt i walory użytkowe, to że można założyć go na dowolny talerz o średnicy od 22 do 28 cm. Uchwyt nie jest sygnowany, pochodzi z wyprzedaży z Anglii. Nie czyściłam go z patyny, gdyż podoba mi się właśnie taki. Co ciekawe prezentowany talerz jest przykładem dekoracji transferowej w stylu angielskim ("English Style") jednak został wytworzony we francuskiej wytwórni w Lunéville.

Talerz "English Style" z Lunéville (Francja)

Sygnatura talerza z Lunéville

Kolejny talerz "Avon Scenes" z Palissy (A Royal Worcester Ltd. - Staffordshire) - 22 cm
 
W serii "Avon Scenes" prezentowane są widoki z obszaru nad rzeką Avon, gdzie urodził się Szekspir (Stratford-upon-Avon).

Sygnatura

Talerz "Avon Scenes" z Palissy (A Royal Worcester Ltd. - Staffordshire) - średnica 25 cm

Sygnatura

Zobacz także

1 komentarze

  1. Poluję teraz na takie "okazy", na coś oryginalnego. Jakiś wazon, paterę. Twoje bardzo ładne. Z taką paterką obłożoną ciasteczkami niestraszne słotne jesienne dni. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń