Budda szczęśliwy z dziećmi

sobota, października 31, 2015

Śmiejący się Budda z pięciorgiem dzieci

Tę chińską figurkę Buddy z dziećmi dostałam w prezencie od mojej mamy ze 30 lat temu. Pamiętam, że kupiła dwie takie same - dla siebie i dla mnie. Teraz jest jedną z pamiątek po Niej.

Figurka o wysokości 22 cm i szerokości 19 cm przedstawia postać siedzącego, uśmiechniętego  Buddy z pięciorgiem dzieci tulących się do niego.
Nie zastanawiałam się nad znaczeniem tej figury, ale pamiętam, że gdy ją dostałam kojarzyła mi się z płodnością i wielodzietnością. Nie wiem czy to akurat jej działanie spowodowało, że mamy troje dzieci. ;) Postać jednak zawsze wzbudza wspomnienia i uśmiech na twarzy, ten Buddy jest pozytywnie zaraźliwy.



Figurka jest ręcznie malowana i zawiera w dekoracji wiele symboli. Na pierwszym zdjęciu zobaczyć można w centralnej części figurki kwiat lotosu, symbol czystości i niewinności.

Lotos (nazywany także Padmą) - pojawia się często w kulturze buddyjskiej jako utożsamienie piękna, czystości i harmonii. Ich różne rodzaje mają dla buddyzmu różne znaczenie, a różowy lotos przypomina o postaci samego Buddy i towarzyszy mu na wielu posągach i wizerunkach.

Szata ozdobiona jest kolistymi znakami szczęścia (powodzenia)

Budda w lewej ręce, na kolanie trzyma buddyjską malę (sznur modlitewny), a chłopczyk (widoczny na dole) trzyma w rączce rytualny bębenek tybetański


Zobacz także

0 komentarze