Pokaz wyrobu szklanych korali - Praga 2012

czwartek, lipca 17, 2014

Pani wykonująca korale na specjalnym pręcie metalowym. 
Na warsztacie widać dostępną kolorową paletę szklanych materiałów

Piękne mam wspomnienia z podróży do Pragi. Gdy wspominam swój pobyt, to kojarzy mi się z latem, ciepłem i kolorami. Odwiedzaliśmy to miasto w sierpniu i trafiliśmy akurat na 40-stopniowe upały. Jednak królująca tam rzeka Wełtawa łagodziła nieco nawet takie upały.

Dzisiaj w ramach swoich wspomnień chcę pokazać pokaz wyrobu szklanych korali (Bohemia Glass Bijouterie). Nieopodal ratusza ze słynnym zegarem astronomicznym wśród wielu sklepów natrafiłam na sklep z biżuterią i szkłem ozdobnym. W sklepie znajdowało się stanowisko, przy którym pani wykonywała na oczach zebranych, korale z różnokolorowego szkła. Można było sobie taki koral  zamówić i wtedy zostałby wykonany na poczekaniu.



Poniżej kilka ujęć wykonanych podczas tworzenia koralika ze szkła.

Wykonująca koralik nadtapia pręt szklany przy użyciu specjalnego palnika gazowego. Końcówka pręta na którym powstaje koralik jest powleczona specjalną warstwą, dzięki temu później (po ostygnięciu) można ten koralik z niego zsunąć

Nadtapiany szklany pręt trzyma (w swojej lewej ręce) nad owijaną na metalowym pręcie masą szklaną, która po nawinięciu większej liczby warstw utworzy koralik

Prawa ręka z metalowym prętem cały czas wykonuje ruch obrotowy, a szkło jest jakby "nawijane". Można tworzyć rozmaite zestawienia kolorystyczne.

Gdy potrzeba by szkło się lepiej "rozlało" w kolejnej warstwie, koralik jest dodatkowo podgrzewany

Tu z kolei widać podgrzewanie masy szklanej

I tak dalej...

Widziałam w różnych sklepach z pamiątkami z Pragi bardzo ładne wyroby ze szkła, niejednokrotnie bardzo okazałe, ale i drogie. Często wykonane metodami znanymi od wieków.

Animacja z powyższych zdjęć 

Zobacz także

0 komentarze