Praga - miasto nad wodą

piątek, września 19, 2014

Zakątek widziany z Mostu Karola -  Kampa (inaczej Praska Wenecja).
Kampa to niejako półwysep na Wełtawie z centralnie położonym owalnym rynkiem. Grupę różnokolorowych domków przecina Čertovka – ślepy kanał rzeki Wełtawy.

Podczas przygotowania naszej wycieczki do Pragi - mieliśmy tam być po raz pierwszy - przygotowałam się do zwiedzania, czytałam przewodniki, książki i oglądałam zdjęcia. Ponieważ nasi znajomi, którzy z nami wybrali się na wycieczkę, podobnie jak my, obchodzili właśnie 30-lecie zawarcia związku małżeńskiego. Te trzydzieści lat temu nasze śluby odbyły się w odstępie tygodnia. Żartowali sobie ze mnie, że jestem organizatorką wyjazdu i liczyli na to, że będę ich przewodniczką. Krótko przed naszym wyjazdem zbankrutowało znane polskie biuro podróży. Kilka dni przed naszym wyjazdem cieszyli się, że jedziemy razem i nie musimy się niczego obawiać.



Była pełnia lata, w Pradze w dniu przyjazdu zastał nas 40-stopniowy upał, który trwał cały nasz pobyt. Nie wiem czy dlatego, że urodzona nad morzem, całe życie spędziłam w niewielkiej odległości od wody i powiewu morskiej bryzy... zachwyciłam się Pragą i ...wodą.

Od razu po przyjeździe, przy zachodzącym słońcu wybraliśmy się na pierwszy spacer nad Wełtawę. Właściwie nie było dnia byśmy nie przebywali nad rzeką. Nie odczuwało się tak bardzo upałów, miło było popatrzeć na wiele wszelakiej maści łódeczek, statków, rowerów wodnych i wszelkich pływających na nich osób. Kawiarenki, restauracje nad samą wodą, na nabrzeżach, pełne gości raczących się zimnymi napojami. Przygotowałam troszkę zdjęć, prawie bez słów, bo czy trzeba komentować?
Zapraszam!




Za płotem jakiegoś jachtklubu (czy przystani) pozostałość banera z polską osadą wioślarską, notabene najlepszą na świecie. Miło było zobaczyć Naszych!


Półwyspy, kanały, mostki, kładki

 Spadki wody, stopnie wodne



Przyjemnie było posiedzieć przy stoliczku nieopodal tafli wody


 Gdy statki wpłynęły do śluzy, wrota zamknęły się. Na zdjęciu widać dużą różnicę poziomów wody.


 W oddali widoczny Most Karola. Statek akurat wypłynął ze śluzy.

Stateczki większe i mniejsze

Widok na Muzeum Bedrzicha Smetany

 Przy Muzeum Kampa 'Goya's Visions' rzeźby z pni drzew


Rzeźba krzesła autorstwa Magdaleny Jetelovejm przy Muzeum Kampa ma ok. 6 m wysokości i jest charakterystycznym punktem orientacyjnym Pragi



 Wystawa plakatów wspomnieniowych po powodzi Pragi (2002 r.). Pokazane wcześniej Krzesło znajdowało się w wodzie.




O Moście Karola można pisać i pisać.  A ja pokażę jakie tam można spotkać atrakcje...
Rysownik uwiecznial parę młodą. Panna młoda była już narysowana, kolej na pana młodego.

 Dziewczyna wybrała sobie pracę karykaturzysty, a w wolnej chwili uśmiechnęła się do mnie
 
Bardzo znane miejsce na Moście Karola - Tuż obok pomnika św. Jana Nepomucena znajduje się mała żelazna brama, na której zakochani zostawiają kłódki ze swoimi imionami, a kluczyk wrzucają "na szczęście" do Wełtawy.


 
 Można posłuchać muzyki klasycznej...

 
 ...i rozrywkowej w wykonaniu marionetki. Przy okazji warto wspomnieć, że Praga słynie z marionetek, widziałam tam sklep z przepięknymi lalkami, jednak ich ceny dorównywały urodzie.



 Bardzo dużo ludzi spędzało czas w przystaniach i knajpkach nad Wełtawą



 Na tym zdjęciu widać jak chętnie prażanie pływają po rzece


 Widok na Hradczany z Mostu Karola

 Scena na wodzie

Kanał pod kamieniczkami

 Włoska restauracja na wodzie

Zobacz także

0 komentarze